Svenska Mordgåtor i media och kundrefernser

Svenska Mordgåtor har figurerat i media ett flertal gånger. Här har vi samlat länkar till tidningsartiklar och referenser från kunder. Vi lägger även löpande ut referenser och bilder i vår blogg och på Svenska Mordgåtors facebooksida. Gilla och häng med!

Media referenser

  • 303254322_490658283065032_4898123011120637894_n

    Nina Cernold, 1-7-lärare står bakom konceptet:
    Själv använde jag mycket av lek och drama som pedagogiskt verktyg, där lärandet fick blandas med glädje och lek. Ett mindre prestigefyllt lärande visade sig ge många fina resultat”, berättar Nina.”

    ”Deckargåtorna är framtagna som ett läromedel utifrån läroplanens centrala delar och lyfter bland annat fram förmågor som samarbete, innovation och logiskt tänkande.”

    ”I och med Mysteriefabrikens lekfulla innehåll menar Nina att man vänder en eventuell negativ inställning till ett skolarbete till något positivt. Målet är att gräva fram entusiasm hos barnen i samband med att de ser målgången – lösning – och ställer in sig på att det är ”dit de ska”. Vägen fram till lösningen ska inte drivas med lärarens vilja, utan med elevens egen.”

Så här har våra härliga kunder beskrivit Mysteriefabriken

  • ”Vi hälsade på hemma hos bovarna genom att jag visade bilderna på PowerPoint storbild. Eleverna fick en i taget visa och berätta om sina misstankar. De gick verkligen igång på detta! Jag tyckte själv att bilderna kunde varit mer detaljerade men eleverna hittade alla möjliga lönndörrar, gömställen där de misstänkte att cykeln var gömd 🙂

    Först tyckte jag att det tog för lång tid innan vi kom fram till en lösning (3 em x 40 min) men eleverna hade samma glöd alla tre tillfällena och kunde verkligen minnas/återberätta om bovarna, sina misstankar m m. Tredje tillfället fick grupperna de tre ledtrådarna samt läsa anteckningar från förhören i sina detektivgrupper (4 elever i varje grupp) Två grupper (av tre) avslöjade tjuven efter att ha fått alla ledtrådar. Spänningen var på topp. Eleverna jublade då jag frågade om de ville ha varsitt diplom. Mycket nöjda gick detektiverna hem den eftermiddagen.”

    Anna, Solbacken Montessorieskola

  • ”En oerhört snygg idé och roligt. Jag, som växte upp med deckargåtorna i Kalle Anka, skulle ha älskat det här som barn. Att få leka detektiver och lösa mysterier.
    Tror att det här är ett toppenupplägg för lektioner där man ska tänka lite mer på läsförståelse, logiskt tänkande och samarbete.”
    Läs blogg här.

    - Marias Bokhylla

  • Kul tips att arbeta med läsförståelse och att läsa mellan raderna med Mysterifabrikens material om Mysteriet med den försvunna cykeln. Ett roligt material där ni får läsa. se ledtrådar på bilder och lösa mysteriet med vem som tagit Viggos cykel lagom tills de ska iväg på utflykt. Testa att bli mästerdetektiver tillsammans.

  • ”Bra upplägg som fångade eleverna i alla åldrar från årskurs F till 5. Vi var imponerade av att du lyckades fånga alla och att ingen tyckte att det var fånigt.
    Vi är så glada att alla fick möjlighet att vara med och det gav mersmak att skriva. Vi som skola är supernöjda och väldigt glada att vi kunde få ta del av detta!”

    Lärare i Tjörns kommun

Digitalt författar­besök med interaktiv deckargåta och workshop.

Under läsåren 20/21, 21/22 och 22/23 har jag som författare haft den stora glädjen att göra digitala författarbesök ute i skolor.
Det har varit otroligt uppskattat, såväl hos lärare som hos elever.
Nedan frågor och svar är hämtat från utvärderingar:

Lärare

Vilka förmågor upplever du att eleverna fick träna (sett ur läroplanen)?

  • Lyssna och ta in information. Summera sammanfatta och dra slutsatser. Orsak och konsekvens.
  • Skriva läsa och tala.
  • Tala lyssna. Lyssna uppmärksamt. Formulera frågor och dra slutsatser. Tänka logiskt. Följa instruktioner. Språkbruk och och begrepp. Nyanser i språket - "att läsa mellan raderna".

Hur kändes engagemanget och skrivlusten i elevgruppen när de skulle fortsätta skrivprocessen att skriva egna deckargåtor?

  • Väldigt hög.
  • Eleverna fick extra skjuts i sitt eget skrivande, framförallt inom deckargenren men även inom övriga genrer.
  • Vi har satt igång en fortsättning utifrån de två bovprofilerna som eleverna skapade tillsammans med dig. PowerPointen är ett bra stöd.

Något annat du vill framföra till författaren?

  • Fantastisk trevligt och ett roligt inslag i den vanliga skolvardagen. Alla eleverna såg fram emot deckargåtan och var mycket glada över besöket. MVH Åsa och Kerstin
  • Jag kommer rekommendera dig starkt till kollegor! Tyckte nivån passade perfekt för årskurs tre! Både jag och eleverna var mycket inspirerade att fortsätta med deckargåtor efteråt. Tusen tack för det bästa författarbesöket vi har haft!
  • Bra upplägg som fångade eleverna i alla åldrar från årskurs F till 5. Vi var imponerade av att du lyckades fånga alla och att ingen tyckte att det var fånigt. Vi är så glada att alla fick möjlighet att vara med och det gav mersmak att skriva. Vi som skola är supernöjda och väldigt glada att vi kunde få ta del av detta!
  • Vi är väldigt nöjda och hade även innan hört att detta var en väldigt rolig och uppskattad aktivitet.
  • Det var superbra. Upplägget passade våra elever på särskolan.

Elever

  • Författaren var väldigt rolig och trevlig.
  • Jag tyckte det var väldigt rolig att få vara detektiv och känna hur det känns att vara detektiv
  • Det var jätte roligt jag hoppas att vi kan göra mer sånt här. Extra roligt att komma på en karaktär. Väldigt roligt att prata engelska med bovarna.
  • Jag tyckte det var kul, hela klassen var förvånansvärt tyst.
    Jag älskar det så jag vill fortsätta
  • Det var jätte kul lite svårt men jätte spännande och Nina var jätte duktig att ändra på sin röst.
  • Det var jätte kul och spännande men också lite svår vill gärna ha mer deckargåtor
  • Det var kul och bra koncept och allt hängde ihop . Man fick tänka mycket utanför boxen det var väldigt kul .
    Väldigt hög.
  • ”Det var roligt att lösa gåtor."
  • "Det var klurigt och lite svårt att lösa gåtorna."
  • "Det var roligt att prova på att vara detektiver."
  • "Det var jätteroligt att prata med tjuvarna. Tjuvarna var roliga.”