Deckargåtor som läromedel

Att använda Mysterifabrikens deckargåtor i undervisningen

Deckargåtorna går att lösa fristående men är roligast att lösa i nedan i given ordning eftersom det blir klurigare och klurigare för varje gång:

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.

Det är enkelt att leda eleverna genom en deckargåta.

Mysteriefabrikens deckargåtor riktar sig till barn 7-12 år. Deckargåtorna finns även översatta till engelska och riktar sig till barn 9-13 år.
Det är inte alls svårt att leda eleverna genom en deckargåta. En enklare introduktion följer här nedan. En lärarhandledning kommer att följa med när du gör ditt köp av våra smarta läromedelspaket.

Så här kan du arbeta med Mysteriefabrikens deckargåtor i klassrummet:

  • Dela in eleverna i grupper om 3-5.
  • Eleverna gå in i roller som detektiver, antingen genom att själva hitta på detektivnamn, specialiteter och hjälpmedel eller genom att ni använder de 10 givna detektivroller som följer med som pdf i läromedelspaketen.
  • Varje grupp får varsin bok.
  • Detektiverna får ta del av uppdraget.
  • Detektiverna får lära känna de sex bovarna. Visa gärna presentationen som PowerPoint som följer med som PowerPoint i läromedelspaketen. Detektiverna får även se bilder hemifrån bovarna och ta del av fler ledtrådar.
  • Det gäller nu för detektiverna att komma fram till lösningen - vem är boven?
  • Läs lösningen och bekännelsen.
  • Dela gärna ut diplom (följer med i läromedelspaketen).

 

brittas sovrum
Hall_PallePlundrare

Deckargåtor framtagna utifrån läroplanens centrala delar.

Med Mysteriefabrikens deckargåtor ges eleverna tillfälle att på ett roligt, annorlunda och lärorikt sätt tillgodogöra sig språket genom att läsa, skriva, lyssna och tala. Konceptet knyter an till de centrala innehållet i läroplanen. Mysteriefabrikens deckargåtor finns även översatta till engelska.

Med Mysteriefabrikens koncept får eleverna:

  • Stimulans att på ett lekfullt sätt utveckla språket
  • Träna på att kommunicera
  • Träna samarbete
  • Träna logiskt tänkande
  • Se sammanhang
  • Dra slutsatser
  • Träna att följa instruktioner
  • Träna att lyssna
  • Skrivträning

Lyssna och läsa — reception

Eleverna ges tillfälle att läsa eller lyssna på:

  • Beskrivning av de olika huvudfigurerna (bovarna)
  • Beskrivning av uppdraget
  • Beskrivning av gåtans lösning
  • Bekännelse av huvudfigurerna (bovarna)

Kommunicera

Eleverna tilldelas ledtrådar som de ska diskutera med varandra t ex:

  • Olika detaljer från huvudfigurernas (bovarnas) rum
  • Meddelanden
  • Brev
  • Bilder från platser där händelsen har ägt rum

Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion

Eleverna ges tillfälle att interagera, kommunicera, skriva och samtala genom att:

  • Presentera sig själva i de olika detektivrollerna
  • Interagera i sina roller genom improvisation
  • Diskutera och interagera med varandra för att komma fram till gåtans lösning
  • Skriva sina svar i "Vem gjorde det?" om vilken bov de tror är skyldig, motiv och tillvägagångssätt

 

Palle Plundrare